Dödsboanmälan
Den här tjänsten kräver inloggningBouppteckning eller dödsboanmälan?
När någon har avlidit ansvarar de anhöriga för att bouppteckning eller att dödsboanmälan sker.
- Om det inte finns tillgångar som räcker till mer än begravningskostnaderna får dödsboanmälan göras.
- Dödsboanmälan ska upprättas av Socialnämnden i den kommun där den avlidne var bosatt och bör ske inom två månader efter dödsfallet (det går dock att ansöka om anstånd hos Skatteverket).
Vad ska vara uppfyllt för att en dödsboanmälan skall kunna göras?
Den avlidne ska ha varit folkbokförd i kommunen.
Det får inte finnas fast egendom eller tomträtt i dödsboet. Tillgångarna ska vara orörda och socialnämnden ska ha fått möjlighet att göra hembesök, innan förvaltningen beslutar om dödsboanmälan kan göras.
Tillgångarna skall i första hand bekosta begravningen. Räcker inte tillgångarna till övriga räkningar och skulder finns möjlighet att få dessa avskrivna genom att den som företräder dödsboet lämnar en kopia till fordringsägarna.
Finns autogiron så ska dessa omgående sägas upp.
Inga räkningar får betalas.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Vi behandlar de personuppgifter du skickat in för att kunna handlägga ditt ärende och för eventuell kontakt med dig.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.
Lagringstid
- 5 år
Dina personuppgifter kommer att sparas i 5 år eller så länge som kommunen har en skyldighet att arkivera dem enligt lag och kommunala bestämmelser.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter under Dataskyddsförordning (GDPR) i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringDu får gärna kontakta oss med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter i e-tjänsten.
Du når vårt dataskyddsombud via e-postadressen dataskyddsombud@nybro.se
Du kan också lämna in klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) som är tillsynsmyndighet. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Individ- och familjenämnden Nybro kommun
individochfamilj@nybro.se
Individ- och familjeförvaltningen
Individochfamilj@nybro.se
048145000
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Den avlidnes personuppgifter
- Kontaktinformation
- Dödsbodelägare
- Ekonomisk sammanställning
- Bifoga underlag
- Information ekonomiskt bistånd
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in